VR 01 MRT 2024 | DE SPOT
Datum
Deuren open
20:00
Start show
20:30
Ticket prijs
19.00

Moeten we Het Zesde Metaal nog uitgebreid voorstellen? Met klassiekers als ‘Ploegsteert’, ‘Naar De Wuppe’ en ‘Tid Van Ton’, en bejubelde en bekroonde albums als ‘Nie Voe Kinders’, ‘Calais’ en ‘Skepsels’ is de band rond Wannes Cappelle niet meer weg te denken uit het Belgische muzieklandschap. Onlangs verscheen 'Het langste jaar', het zesde album al van de band. Dit album is ontstaan in zeer emotionele omstandigheden.

 

In de middag voorafgaand aan het optreden in De Spot verzorgt Het Zesde Metaal een klein, intiem optreden bij De Drvkkery. Meer informatie vind je op de website van De Drvkkery.

 

het zesde metaal staand

Fijnzinnige maar uiterst efficiënte arrangementen

Medio 2022 sloeg het nieuws van de ongeneeslijke ziekte van gitarist en toetsenist Tom Pintens in als een bom, en het inspireerde de band om een album te maken in de intimiteit van de eigen kring. Pintens zette de pet van producer op en leidde de band de zomer van het jaar daarop de studio in om nog een laatste keer alles te geven.

 

Een maand na de opnames stierf hij. ‘Het langste jaar’ is een muzikale neerslag geworden van de hevigste periode uit de geschiedenis van de band, maar is tegelijk wellicht de meest melodieuze plaat van Het Zesde Metaal, met meer ruimte dan ooit voor fijnzinnige maar uiterst efficiënte arrangementen. We horen u nu al meeneuriën!

Edmund November

Edmund Lauret - beter bekend als Edmund November - is een meesterlijke gitarist die al meer dan een decennium lang indruk maakt als gitarist van Nordmann, Kosmo Sound en The Milk Factory, stuk voor stuk gevestigde en genre-tartende ontdekkingsreizigers in de Belgische muziekscene. Met deze bands speelde hij de afgelopen jaren op honderden podia in binnen- en buitenland. Maar Edmund bewijst ook op eigen benen te kunnen staan. In september j.l. verscheen zijn selftitled debuutalbum dat zéér goed werd ontvangen:

 

Wie de songs op ‘Edmund November’ leert kennen, voelt ongetwijfeld snel aan waar Lauret de mosterd zoal haalt. Composities als ‘Jersey Thursday’ (een Donovan cover) zitten geluidsmatig in het folkhoekje waar ook grote leermeesters als Bert Jansch en Nick Drake te vinden zijn. Toch gaat het net iets breder dan louter die klassieke sixties en seventies folkinvloeden. Denk daarbij gerust eerder aan een goed gedoseerde mix van pop, feeërieke ambient, ijle eighties synths en een fijn toefje psychedelica. Een song als ‘Fia’ bijvoorbeeld herinnert dankzij zijn voorzichtige likjes sci-fi onwillekeurig aan Bowie ten tijde van het ‘Blackstar’-album. Een welgemeend compliment overigens.

                                                         - Cutting Edge

                                  

 

1